Min arbejdsproces
Jeg starter med et A3 karton, hvor jeg altid selv tegner ansigter og menneskekroppe i sort hvid med kul eller meget fortyndet sort akryl til jeg synes ansigterne eller kroppene har det udtryk eller den fortælling, som jeg ønsker og jeg ved skyggerne ligger nogenlunde rigtigt. Dette A3 ark fotograferer jeg med min mobiltelefon og tegner videre på det med digital pensel i et lille tegneprogram, der hedder sketch. På telefonen eksperimenterer jeg også med forskellige farver, som jeg let kan slette igen, hvis jeg ikke er tilfreds.
Derefter printer jeg tegningen ud på en A4 tegner og maler nu på dette A4 ark med almindelige akrylfarver og poscatusser – tager igen foto af papiret og tegner videre med digital pensel. Dette gør jeg rigtig mange gange for at få en lag på lag effekt. Når jeg er tilfreds med resultatet, får jeg det overført på lærred og blændramme i en Gislee kvalitet med lysægte farver med en garanti på 75 år. Disse store lærreder helt op til 80 gange 120 cm bemaler jeg så igen med almindelig akryl langt de fleste steder – tykt eller tyndt.
Slutresultatet på lærred består altså af et mix af akryl, tryk og poscamaling. Til sidst ferniserer jeg billedet med Golden. En lang proces, men spændende at arbejde med. Jeg har undervist i maleteknikker i mere end 30 år, så dette at få eksperimenteret med min mobils og tablets digitale pensel og få skabt nye billeder på denne måde, var en helt ny teknik for mig.
Dette fascinerer mig, selvom det er mere tidskrævende.